PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Tevhid Nedir?


seva
02.05.2008, 14:48
Tevhid Nedir?Birlik, birlemek. Allah'ın varlığını, birliğini, tüm yetkinniteliklerin kendisinde toplandığını, eşi ve benzeri bulunmadığınıbilmek ve buna inanmak. Bu bilgi ve inanç en özlü biçimde "Lâ İlâheİllallah' (Allah'tan başka ilah yoktur) cümlesiyle ifade edilir. Bunedenle bu cümleye tevhid kelimesi (kelime-i tevhid) denir. Tevhidkelimesini manasını bilerek söyleyen ve buna inanan kişi mümin vemuvahhid adını alır. La İlahe İllallah'ın manası: Tek ilah'tan başka kulluk edilecek başka bir ilah yoktur. O tek olanilah da, şeriki olmayan Yüce Allah'tır. Çünkü ibadete layık olan,ancak O'dur. Bu kelimenin gereği, Allah'ın (c.c.) dışındaki bütün sahte ilahlarıreddetmektir. Zira Allah (c.c.) dışındaki mabutların ilahlık iddiası batıldır. ÇünküO'ndan başka bir şey ibadete (dua edilmeye, emir ve yasak koymaya,nizam tespit etmeye) layık değildir. Uluhiyetin başkaları için reddedilmesi, ilahlığı sadece ortağı olmayanAllah'a (c.c.) ait kılmayı ve O'nun yanında ikinci bir ilah edinmemeyigerektirir. Allah (c.c.) şöyle buyuruyor: "Allah'a ibadet edin ve O'na hiçbir şeyi şirk (ortak) koşmayın..." (Nisa: 4/36) "Kim tağutu inkar edip Allah'a iman ederse, muhakkak kopması mümkünolmayan sağlam bir kulpa (La İlahe İllallah'a) yapışmış olur. Allahişitendir, bilendir." (Bakara: 2/256) "... Biz her ümmete, yalnız Allah'a kulluk etmeleri ve tağuttan dasakınmaları için Rasul gönderdik." (Nahl: 16/36) Rasulullah (s.a.v.) şöyle buyuruyor: "Kim La İlahe İllallah der ve Allah'tan başka tapınılanları (ibadetedilenleri) reddederse malı ve kanı haram olur..." (Müslim, İman: 8) Bütün rasullerin kavimlerini davet ettikleri söz şudur: "...Ey kavmim! Allah'a kulluk edin. Sizin O'ndan başka ilahınızyoktur..." (A'raf: 7/59) İbn-i Receb (Allah ona rahmet eylesin) şöyle demiştir: "İlah; yüceliğiyle, aşk ve muhabbetiyle korku ve ümidiyle kendisinegüvenilen, tevekkül edilip dayanılarak kendisinden istenilen,kendisine dua ve yakarışta bulunulan, itaat edilip isyan edilmeyendir.Tüm bunlar ancak aziz ve celil olan yüce Allah'a yaraşır." İşte bu sebeple; Rasulullah (s.a.v.) Kureyş müşriklerine: "La ilahe illallah" deyiniz, dediğinde müşriklerin cevabı; "İlahları tek bir ilah mı kıldı? Gerçekten bu çok acayip bir şey"(Sa'd: 38/5) demek olmuştur. Kelime-i Şehadet'in genel manası Allah'ın (c.c.) dışında ibadetedilenleri reddeder ve batıl kılar. Yani tağutu red ve Allah'a (c.c.)iman etmeyi gerektirir. Tağutu reddetmek, Allah'ın (c.c.) emir ve yasağına ters düşenemirlerde bulunan kişi ve kurumları, hevayı ve şeytanı reddetmektir."La ilahe illallah" ın manasıyla birlikte gereğini de yerine getirmek,ibadette Allah'ı (c.c.) birleyerek O'na benzer tutulanlarıterketmektir. Kul, "La ilahe illallah" dediğinde; ibadette Allah'ı (c.c.)birlediğini, Allah'tan (c.c.) başkalarına, putlara, kabirlere,evliyalara ve salihlere ibadet etmenin batıl olduğunu ilan eder. "La ilahe illallah" ın gereği, Allah'tan (c.c.) başka ibadete layıkilah olmadığını, yaratıcı, kudret sahibi ve her şeye kadir olanınAllah (c.c.) olduğunu kabul etmek, Allah'tan (c.c.) başka hiç kimseninhakimiyet hakkı olmadığına inanmaktır. Çünkü hakimiyet yalnız Allah'a(c.c.) aittir. Kim, "La ilahe illallah" ı bu şekilde inanarakaçıklarsa mutlak olarak tevhidin hakkını vermiş olur. Allah'a (c.c.) yaklaşmak için ölülere kurban kesen, türbelerden yardımisteyen, kabirlerin etrafını tavaf eden ve adak adayanlar, Allah'ın(c.c.) yaratıcı ve her şeyin sahibi olduğuna inansalar bile, ilk Arapmüşrikleri gibi Allah'a (c.c.) şirk koşmuş olurlar. Mekke müşrikleri,kabirlere ve putlara tapmadıklarını söylüyor fakat uygulamada aksiniyapıyorlardı. Onlar yaratıcı ve rızık verici olduğuna inanmadıklarıhalde, sırf kendilerini Allah'a (c.c.) daha çok yaklaştırsınlar diyesalih olduğuna inandıkları bazı kişilere ibadet ediyorlardı. Hakimiyet, "La ilahe illallah"ın gerçek manasının tamamını değilsadece bir cüzünü oluşturur. Çünkü ibadette şirk koşan bir kimsenin,şeriatın hükmünü kabul etmesinin bir faydası yoktur. Şayet "La ilaheillallah"ın manası onların zannettiği gibi olsaydı, Rasulullah(s.a.v.) ile müşrikler arasında herhangi bir mücadele olmaz, onlar daRasulullah'a (s.a.v.) bağlanırlardı. Böyle bir durumda, Rasulullah (s.a.v.) onlara: "Allah'ın varlığını ve her şeye kadir olduğunu tasdik edin. Hukuki,meselelerde şeriatın hükmüne tabi olun" der ve onları ibadetlerindeserbest bırakırdı. O zaman Allah Rasulü'ne tabi olurlardı. Bunlar, Arap lisanının ehli olan bir kavim oldukları için "La ilaheillallah" ın putları tapmayı reddettiğini ve sadece lafzi bir manataşımadığını anlıyorlardı. Bundan dolayıdır ki bu kelimeden nefretederek uzaklaştılar ve şöyle dediler: "...İlahları tek bir ilah mı kıldı? Şüphesiz bu çok acayip bir şey..."(Sa'd: 38/5) Allah (c.c.) onları şöyle vasfediyor: "Onlara "La ilahe illallah" denildiği zaman kibirlenirlerdi ve "mecnunbir şair için ilahlarımızı mı terk edeceğiz" derlerdi." (Saffat:37/35-36) Onlar, "La ilahe illallah"ın Allah'ın (c.c.) dışında ibadet edilen herşeyi reddetmek, ibadette sadece Allah'ı (c.c.) birleme manasınageldiğini çok iyi biliyorlardı. Şayet müşrikler "La ilahe illallah" dedikleri halde putlara ibadetetmeye devam etselerdi, kendi içlerinde çelişkiye düşerek bundanrahatsız olurlardı. Günümüzde kabirlere ibadet edenler, bu şiddetli çelişkiden hiçrahatsız olmuyor, onlar "La ilahe illallah" demelerine rağmen birçokibadeti ölülere yapmaya devam ediyorlar. Ebu Cehil ve Ebu Leheb, bu kelimenin manasını günümüzde kabirlereibadet edenlerden çok daha iyi biliyorlardı. Onların bile eli kurudu! Sonuç olarak: Kim bu kelimeyi, manasını bilerek söyler, gereğiyle amel edip açık vegizli şirkten kaçınırsa, ibadeti tam bir itikatla yalnız Allah'a(c.c.) has kılıp bununla amel ederse, işte o gerçek bir mümindir. Kim "La ilahe illallah" deyip inanmadığı halde zahiren amel ederse, oda münafıktır. Kim bu kelimeyi diliyle söyler, fakat onu bozacakamellerden birini işler ve Allah'a (c.c.) şirk koşarsa o da müşriktir. "La ilahe illallah" kelimesinden kastedilen; manasını bilip bu mananıngerektirdiği şekilde Allah'a (c.c.) ibadet etmektir. İbadet, muamelat ve bütün meselelerde Allah'ın (c.c.) hükümlerinikabul edip, beşeri kanunları reddetmek, insan ve cin şeytanlarınınrevaca çıkardığı bütün hurafeleri ve bid'atleri ortadan kaldırmak bukelimenin ameli gereklerindendir. Allah (c.c.) şöyle buyuruyor: "Yoksa onların dinde Allah'ın izin vermediği bir şeyi kendileri içindin gösteren ortakları mı vardır?" (Şura: 42/21) "...Eğer siz onlara itaat ederseniz, muhakkak ki müşrik olursunuz..."(En'am: 6/121) "...Onlar Allah'ı bırakıp hahamlarını, rahiplerini ve MeryemoğluMesih'i Rabler edindiler." (Tevbe: 9/31) Nebi (s.a.v.) bu ayeti kerimeyi okudu. Bunun üzerine Adiyy b. HatemRasulullah'a (s.a.v.) dedi ki: "Muhakkak onlar, onlara ibadet etmiyorlar ki. Rasulullah (s.a.v.): "Onlar Allah'ın helal kıldığı bir şeyi haram, haram kıldığı bir şeyihelal kıldıkları zaman onlara itaat etmiyorlar mı?" dedi. Adiyy b. Hatim: "Evet" deyince, Rasulullah (s.a.v.): "İşte böylece onlara ibadet ediyorlar." buyurdu. (Tirmizi, Tefsir: 10;Taberi: 14/210 (61632-61634); Suyuti, Durru'l-Mensur: 3/230; Beyhaki,Sünenü'l-Kübra) Şeyh Abdurrahman b. Hasan dedi ki: "Allah'tan başkalarına itaat etmekle alimlerini rabler edindiler. Aynıolaylar bu ümmetin içinde de vuku bulmaktadır. Bu ise en büyük şirkolup, "La ilahe illallah" ın manasını ortadan kaldırır." Bu kelimeyi söyleyen bir kimsenin, beşeri kanunlarla muhakeme olmayıda reddetmesi gerekir. Çünkü sadece Allah'ın kitabıyla hükmolunmak,onun dışında kalan beşeri sistemleri terketmek farzdır. Allah (c.c.) şöyle buyuruyor: "... Eğer bir şeyde ihtilafa düşerseniz onu Allah'a ve Rasulü'negötürün." (Nisa: 4/59) "Herhangi bir şey hakkında anlaşmazlığa düşerseniz, onun hakkındahüküm vermek hakkı Allah'ındır. İşte benim Rabbim olan Allah O'dur..."(Şura: 26/10) Allah (c.c.) kendi indirdiği şeriatle hükmetmeyenler hakkında kafir,zalim, fasık diye hüküm vermiştir. Allah'ın (c.c.) indirdiğinindışında hüküm veren kişide iman yoktur. "La ilahe illallah" müslümanların yaşamlarının her yönüne hakim olmasıgereken bir hayat nizamıdır. Bazılarının zannettikleri gibi, sadece manasını anlamadan gereğiyleamel etmeden, sabah ve akşam virdlerinde bereket için tekrar edilenbir söyleyişten ibaret değildir. "La ilahe illallah"ın gereklerine bağlılık, Allahû Teala'nın isim vesıfatlarına Allah (c.c.) ve Rasûlünün (s.a.v.) bildirdiği şekilde imanetmeyi gerektirir. Allah (c.c.) şöyle buyuruyor: "En güzel isimler Allah'ındır. O halde O'na bunlarla dua edin. Onunisimlerinde ilhad etmeyin. Onlar yapmakta olduklarının cezasınıgöreceklerdir." (A'raf: 7/180) Abdurrahman b. Hasan dedi ki: "Arap dilinde ilhad kelimesinin manası, Allah Teala'nın isim vesıfatları hakkında sapmaya meyletmek ve yalana yönelmektir. Bilerek veya bilmeyerek birtakım tevillerle Allah'ın (c.c.) isim vesıfatlarının hak olan manasını inkar etmek ve O'nu mahlukatabenzetmektir." Her kim Allah'ın (c.c.) isim ve sıfatlarını bozar, tevil eder veyakabul etmez, Celil olan manalarına delalet eden manasını ortadankaldırırsa, Cehmiyye, Mutezile, Eş'ariler gibi La ilahe illallah'ındelaletine muhalefet etmiş olur. Çünkü ilah, isim ve sıfatlarıyla duaedilen ve vesile olunandır. Allah (c.c.) şöyle buyuruyor: "... En güzel isimler Allah'ındır. Onunla O'na dua edin..." (A'raf: 7 /180) İsim ve sıfatları olmayan nasıl ilah olur? Kendisine ne ile ve nasıldua edilir?" (Fethu'l-Mecid: 237-238) İmam ibn-i Kayyım dedi ki; "İnsanlar ahkam ayetlerinin tefsirinde ihtilafa düştüler. FakatAllah'ın (c.c.) sıfatlarıyla ilgili ayet ve hadislerin herhangibirinde ihtilafa düşmediler, bilakis sahabe ve tabiin bu ayetlerinmanasını anladılar ve gereğiyle amel ettiler. Kur'an'da bulunan ahkam ayetlerinin manasını ilim ehlinden başkasıanlayamaz, fakat sıfat ile ilgili ayetlerin manasını bütün insanlaranlayabilirler. Bundan kastettiğim mananın kefiyetinin değil deaslının anlaşılmasıdır." (İbn Kayyım el-Cevziyye, Medaricu's-salikin:1/29-30) "Bu konu selim fıtrat ve semavi kitaplarla bilinen bir konudur. Kemalsıfatlarını yitiren ilah, müdebbir ve rab olamaz. Bilakis eksikliğisebebiyle kendisiyle alay edilir. Hamd, ezelde ve ebedde celal ve kemal sıfatlara sahip olana aittir.Çünkü hamd'e layık olan sadece O'dur. (Muhtasar Sevaiku'l-Mürsele:1/10) Allah'ın (c.c.) kemal sıfatlara sahip olduğuna ve bütün noksansıfatlardan ve mahlukata benzemekten uzak olduğuna mutlaka inanmakgerekir." (İbn Kayyım el-Cevziyye, Medaricu's-salikin: 1/26) [Üye Olmayanlar Linkleri Göremez]

kangallim
02.05.2008, 15:00
TEVHİD; KULUN RABBİYLE EN İYİ ŞEKİLDE BULUŞMASIDIR...

*L*A*İ*L*A*H*E*İ*L*L*A*L*L*A*H

Kaptan-58
02.05.2008, 15:10
[Üye Olmayanlar Linkleri Göremez]