Tekil Mesaj Gösterimi
Alt 18.10.2008, 21:08   #3
seva
Usta Yiğido
 
seva - Ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
seva Şuan seva isimli Üye şimdilik offline Konumundadır
Son Aktivite: 31.08.2010 21:51

Üyelik Tarihi: 04.02.2008
Yaş: 40
Mesajlar: 15.375
Tecrübe Puanı: 2212 seva kann auf vieles stolz seinseva kann auf vieles stolz seinseva kann auf vieles stolz seinseva kann auf vieles stolz seinseva kann auf vieles stolz seinseva kann auf vieles stolz seinseva kann auf vieles stolz seinseva kann auf vieles stolz seinseva kann auf vieles stolz sein
Standart --->: GEMEREK-Eskiyurt

Eskiyurt (Alakilise) Köyü, Gemerek İlçesi'nin nüfusunun tamamı Alevi olan tek köyüdür. Köyde Alevi inancı ve gelenekleri hâkimdir. Bunun yanında çok kültürlülükten de bahsedilebilir. Bunun nedeni ise uzun zamandır Ermeni halkla iç içe yaşanması ve daha sonraları kendilerine "Teberler" diyen topluluğun da köye yerleşmesidir. Köyde Alevi inancına bağlı olarak göçebe Türklerin çok önceleri benimsedikleri Şamanizm inancıyla da örtüşen bir inanç sistemi bulunmaktadır. Eskiyurt Köyü denince, yöre halkı tarafından kutsal olarak kabul edilen "Bozarmut" ve "Ziyaret" ilk akla gelenlerdir. Bunlar, kutsal olarak görülen ağaçlardır. Bu da bahsedilen inanç sisteminin en büyük göstergesidir. Daha önceki yıllarda buralarda kurbanlar kesilip dualar edilirdi.

Köyde önceleri âşıklık geleneği varken şimdi bundan bahsedemeyiz. Köyün bilinen en değerli ozanı Mehmet Özkan ulusal düzeyde tanınmasa da aynı zamanda Emlek yöresinin ve Alevi müzik geleneğinin gelmiş geçmiş en yetkin temsilcilerinden biridir. Eskiyurt Köyü, bilinen türkülere de konu olmuştur. Bunun en güzel örneği; Neşet Ertaş'ın da seslendirdiği "Seher Vakti Çaldım Yarin Kapısını" adlı eserdir. Türküde sözü edilen olay Eskiyurt Köyü'nde yaşanmıştır. Neşet Ertaş, Şarkışla'nın Kılıççı Köyün'nden 19. yüzyılda yaşamış Aşık Agahi'ye ait olan ve Ozan'ın Eskiyurt Köyü'nde yaşadığı bir olay üzerine bu köyde yaktığı bu türküyü, Eskiyurtlu ozan merhum Mehmet Özkan'dan almış, Kırşehir yöresine uyarlayarak (değiştirerek) piyasaya sunmuştur. Köyde kendilerine "Teber"ler diyen ve "Abdal"lar olarak da bilinen topluluk ise apayrı bir kültürel yapıya sahiptir. Bugün köyün büyük bir kısmı onlardan oluşmaktadır. Teberler, sazlı sözlü eğlence kültüründe bu yörede önemli bir yere sahiptirler. Teberler içinde dışarıya yoğun olarak göç yaşanmamış ve bu nedenle köy nüfusunun genç potansiyelini bünyelerinde barındırmaktadırlar. Bunlar arasında okuma yazma oranı çok düşüktür.

Köklü bir kültür demetine sahip olmakla beraber işsizlik, eğitim sorunu ve bu nedenle yaşanan yoğun göç, köyün nüfusunun azalmasına neden olmuştur. Bahsedilen nedenlerle köyden Anadolu'nun bir çok bölgesine, özellikle de büyük şehirlere ve Avrupa'ya doğru göç yaşanmıştır. Eskiyurt Köylüleri yoğun olarak Bolu, Ankara, İstanbul, Mersin ve bir çok şehirde yaşamaktadırlar. Şehirlerde yaşayan bu insanlar zamanla iletişim kopukluğu sorunu yaşamışlardır. Bu sorunu çözmek, Eskiyurt Köyü'ne ve köylülerine hizmet etmek amacı ile Ankara merkezli Eskiyurt Köyü Kültür ve Dayanışma Derneği kurulmuştur. Dernek, yapmış olduğu çalışmalarla dağınık halde bulunan Eskiyurt Köylülerini zaman zaman bir araya getirerek birlik ve beraberlik ruhunu canlı tutmaktadır.
__________________
Allahım gönlümde olanı hakkımda hayırlı eyle,
Hakkımda hayırlı olana gönlümü razı eyle.


[Üye Olmayanlar Linkleri Göremez. Üye Olmak İçin Tıklayın...]


CANDA ÖZÜR OLMAZ...
seva isimli Üye şimdilik offline Konumundadır   sendpm.gif Alıntı ile Cevapla