|
SİTE ANA SAYFA | Galeri | Kayıt ol | Yardım | Ajanda | Oyunlar | Bugünki Mesajlar | Arama |
Serbest Kürsü Serbest Konular |
![]() |
|
Seçenekler | Arama | Stil |
![]() |
#1 |
Usta Yiğido
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() mansur58 Şuan
![]() Son Aktivite: 29.07.2014 05:38
Üyelik Tarihi: 15.10.2010
Mesajlar: 1.491
Tecrübe Puanı: 690
![]() |
![]() Türk müziğinin yasaklanması
Yıl 1934′tür. 1 Kasım günü o zamanki hitapla Reisicumhur Gazi hazretleri Meclis’i açış konuşmasında müziğe değinir ve “Arkadaşlar” der, “Bugün dinlediğimiz musiki yüz ağartacak değerde olmaktan uzaktır. Bunu açıkça bilmeliyiz”. Bu, bir işarettir. Çünkü Gazi Paşa kıyafetten sözettiğinde giysilerimiz, yazıdan bahsettiğinde harflerimiz değişmiştir. Sıra, müziktedir. Maarif Vekaleti acilen bir kongre toplar. Dönemin ünlü müzisyenlerini biraraya getirir. Necil Kazım Akses, Ulvi Cemal Erkin, Cemal Reşit Rey’in de aralarında bulunduğu toplam 8 besteci Ankara’da buluşurlar. Toplantının açılışında Milli Eğitim Bakam Abidin Özmen kısa bir konuşma yapar ve topu salondaki müzisyenlere atar: “Hadi bakalım. Nasıl yapacağız bu musiki inkılâbını?” Salondakiler şaşırıp kalırlar. Sonra tam 4 saat süren bir müzik tartışması başlar. Bu arada Milli Eğitim Bakanı sık sık telefona çağrılmaktadır. Son telefondan sonra dayanamayıp durumu açıklar: “Mustafa Kemal Paşa Çankaya’dan birkaç seferdir telefon ettiriyor. ‘Musiki inkılâbı ne yoldadır’ diye soruyor”. Müzisyenler paniklerler. Ellerini çabuk tutmaları lazımdır. İnkılabı o gün, orada kendilerinin yapacağını anlarlar. Sonunda içlerinden birisi “Memlekette tek sesli şarkı söylemeyi yasaklayalım” der. İlk itiraz eden Cemal Reşit Rey olur: “Olur mu böyle şey! Diyelim bir çoban davarlarını otlatırken şarkı söyleyecek olsa ille köye gidip, ikinci bir çoban bulup, ‘Gel birader şu ikinci sesi uydur’ mu diyecektir?” Ama bu itirazı kimse dinlemez. Sonunda İçişleri Bakanlığı bir emirle radyoda Türk müziği yayınlanmasını yasaklar. Tabii 4 saatte yapılan bu devrim geri teper. Halk Hint ve Arap radyolarına hücum eder ve yasak 8 ay sonra ister istemez kaldırılır. Devrimin acelesi vardır ama kültür aceleye gelmez. Cemal Reşit Rey, yıllar sonra halkın bu sessiz direnişine saygı duyduğunu açıklayacak ve “Şüphe yok ki günü geldiğinde çok sesli müzik memleketimizde kök salacaktır” diyecektir. (Can Dündar)
__________________
“belki” ler dünyasında… “keşke” lerle yaşarken… “iyiki” diyeceğimiz insanlarda var |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Usta Yiğido
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() mansur58 Şuan
![]() Son Aktivite: 29.07.2014 05:38
Üyelik Tarihi: 15.10.2010
Mesajlar: 1.491
Tecrübe Puanı: 690
![]() |
![]() Başka kaynaklardan Türk Müziğinin yasaklanışı
Türk musikisine en büyük darbe "Müzik devrimi"yle yapıldı. 1926'da Türk musikisi öğretimi, o zamanın konservatuvarı olan Darü'l-elhan'dan kaldırıldı. musikiye asıl büyük darbe ise 1934'te Radyoda Alaturka musikisinin yasaklanmasıyla yapıldı. M. Armağan'ın ifadeleriyle, "Asıl müzik, Batı müziğidir. Türk musikisi tek seslidir ve medeni dünyanın seviyesinden geridedir. Öyleyse nasıl kılık kıyafetimizi veya Arab harflerini Batılılarınkilerle değiştirerek muasır medeniyet karşısında içine düştüğümüz aşağılık kompleksinden kurtulduksa, aynı şekilde "geri ve ilkel" musikiyi terk edersek medeni milletlerin dairesine kabul edilmemiz mümkün olabilir." Böylelikle bir kez daha "ideoloji, kültüre baskın çıktı". Bundan sonrasını gelin rahmetli Ali Ulvi Kurucu'nun hatıralarından takip edelim: Türk müziğinin yasaklanması Cumhuriyetten sonra Batılılaşmak sevdasıyla, Türk müziği önce okullardan kaldırılmış ve müzik derslerinde Türk müziğinin öğretilmesi yasaklanmış. Bunu yapan Türk Milli Eğitim Bakanlığı Arkasından, "İstanbul Belediye Konservatuvarı" adını alan "Darülelhan"ın Türk Müziği Bölümü 1926'da kapatılmış. Böylece Türk müziği gençlere öğretilmediği gibi, öğretecek olan öğretmenlerin veya icra edecek olan sanatkarların yetişmesinin de önü kesilmiştir. Buna karşılık, Batı müziğini öğretecek öğretmenler yetiştirmek üzere, 1924 yılı sonunda "Musiki Muallim Mektebi" açılmış: 1925'te Avrupa'ya bu iş için on genç gönderilmiş; 1927'den sonra Anadolu'da şehir bandoları teşkil edilmiş; 1932'den sonra ise bütün Halkevleri'nde Batı çalgıları öğretilmiş, orkestralar, korolar kurulmuştur. Bir taraftan, bütün okullarda da mandolin, muzıka, keman gibi batılı aletlerin öğrenilmesi mecbur kılınmıştır. Bu hazırlıklardan sonra yeni yetişen Batıcı genç müzikçilerin yazıp sahneye koydukları - Türk ve İran uluslarının kardeşliğini işleyen - "Özsoy", daha sonra "Bayönder" ve "Taşbebek" operaları 1934 yılında temsil edilmiş; ancak fiyasko ile neticelenmiştir. Bu başarısızlık üzerine, Batıya has nağmelere yer açmak için, Türk halkının kulağından ve hafızasından Türk müziği alışkanlığını ve zevkini yok etmek, sevgisini gönlünden silmek gerektiğine karar verilmiş ve 3 Kasım 1934 günü, Türkiye Cumhuriyeti İçişleri Bakanlığı'nın emriyle, o sırada sadece iki merkezden yayın yapan Türkiye Cumhuriyeti Ankara ve İstanbul radyolarında Türk müziğinin çalınması yasak edilmiştir. Yasağın kötü tesirleri Bu yasaklar şu kötü neticeleri vermiştir: Yüzyıllardır tekamül ederek, yüksek bir sanat musikisi olgunluğuna erişmiş olan Türk Müziği ve onu icra eden sanatkarlar, içkili gazino sahnelerine sığınarak yaşamaya çalışmış, bu yüzden sanat değerlerini kaybetmeye başlamışlardır. Sevdiği nağmeleri duyamaz olan halk kitleleri, o yıllarda fevkalade gelişme gösteren ve üstün musiki sanatkarlarının rol alıp birçok şarkılar söyledikleri Mısır filmlerine dadanmıştır. Arap müziği, aslında, Osmanlı sanat musikisinin değiştirilip Arab zevkine uydurulmuş şeklidir Böylece halis Türk musikisi yerine, onun bozulmuş şekli olan Arab müziği halk arasında yayılmıştır. Bunun farkına varan Batıcı devrimci çevreler, ikinci bir yanlış yaparak, Arab filmlerindeki şarkıların Türkçeleştirilmesi şartını koşmuşlar; bu sefer de Arab bestelerine giydirilmiş Türkçe sözler, Arab müziğinin, Türk müziği gibi benimsenmesine sebep olmuştur. Türk bestecileri de, piyasası olduğu için mecburen, aynı ahenge uygun fantezi besteler yapmışlar ve bu bozulma bugünlerdeki "arabesk" tarzına kadar ilerleyerek gelmiştir. Batı müziği gelemedi, Türk müziği öldü "Hulasa edersek: Batılılaşmak için musikide devrim yapanlar, -Ziya Gökalp gibi birkaç cahilin iddialarına kapılarak- Bizans ve Arap müziğinden çıkmış zannettikleri asıl Türk musikisini atıp yerine "milli" saydıkları "Batı müziğini" almaya çalışırken, asıl milli Türk musikisini öldürmüş, onun yerine ne idüğü belirsiz, Arap müziğinden bozulma garip bir müziğin yerleşmesine sebep olmuşlardır. İşte musikimizin acıklı serencamı budur"* Son bir not: "Onuncu Yıl Marşı'nın bestesinin Batı müziği tarihinin pek fazla bilinmeyen bir operasından alıntı, hatta çalıntı olduğunun iddiasının TBMM kürsüsünden kayıtlara geçtiğini biliyor musunuz? Bu tarihi bilgilere bakılırsa; o dönemde batılılaşma adına maskaralaşma yaşandığı ayan beyan ortadadır.
__________________
“belki” ler dünyasında… “keşke” lerle yaşarken… “iyiki” diyeceğimiz insanlarda var |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Usta Yiğido
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siyahnur Şuan
![]() Son Aktivite: 15.09.2013 00:22
Üyelik Tarihi: 09.09.2008
Mesajlar: 1.846
Tecrübe Puanı: 804
![]() ![]() |
![]() Saka gibi, insan baska birsey söyleyemiyor.
__________________
-Bedeli ne olursa olsun müslümanca yasamanin haysiyetine talibiz.- Ismet Özel |
![]() |
![]() |
Yukarıdaki Mesaj için Yandaki Kullanıcılar Siyahnur'e Teşekkür Ediyor... |
![]() |
#4 |
Tecrübeli Yiğido
![]() ![]() ![]() Sılam_58 Şuan
![]() Son Aktivite: 19.04.2015 00:03
Üyelik Tarihi: 02.01.2010
Mesajlar: 328
Tecrübe Puanı: 602
![]() |
![]() Bu geçmişle uğraşmak geçmişi suçlamak sizlerde alışkanlık yapmış. Dünya gider ileri siz gidin geri. Amacınız niyetiniz saldırınız oynunuz hep Cumhuriyet üzerine, Suçlamayla bir yere varamazsın icraattan haber ver.
"Dün yaşandı bitti, bugün yaşıyoruz, yarın belli değil" demiş yazar. Bırak şimdi suçlamayı karalamayıda önerin nedir planın nedir 10 yıldır baştasın ne yaptın ne geliştirdin uluslararası hangi başarıya imza attın onlardan bahsetsen biraz ? |
![]() |
![]() |
Yukarıdaki Mesaj için Yandaki 4 Kullanıcı Sılam_58'e Teşekkür Ediyor... |
![]() |
#5 | |
Usta Yiğido
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() mansur58 Şuan
![]() Son Aktivite: 29.07.2014 05:38
Üyelik Tarihi: 15.10.2010
Mesajlar: 1.491
Tecrübe Puanı: 690
![]() |
![]() Alıntı:
Gerçek tarihini bilemeyen geleceğe güvenle bakamaz.
__________________
“belki” ler dünyasında… “keşke” lerle yaşarken… “iyiki” diyeceğimiz insanlarda var |
|
![]() |
![]() |
Yukarıdaki Mesaj için Yandaki Kullanıcılar mansur58'e Teşekkür Ediyor... |
![]() |
#6 | |
Usta Yiğido
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() LaEdri Şuan
![]() Üyelik Tarihi: 12.06.2006
Mesajlar: 6.011
Tecrübe Puanı: 1309
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Alıntı:
__________________
Hani o, babasına ve kavmine, “Ne bu tapınıp durduğunuz heykeller?” demişti.(Enbiya-52) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Usta Yiğido
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖnceVatan_58 Şuan
![]() Son Aktivite: 15.07.2012 08:54
Üyelik Tarihi: 03.05.2008
Mesajlar: 3.605
Tecrübe Puanı: 993
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Yukarıdaki Mesaj için Yandaki 2 Kullanıcı ÖnceVatan_58'e Teşekkür Ediyor... |
![]() |
#8 |
Usta Yiğido
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() mansur58 Şuan
![]() Son Aktivite: 29.07.2014 05:38
Üyelik Tarihi: 15.10.2010
Mesajlar: 1.491
Tecrübe Puanı: 690
![]() |
![]() Dünya müzik otoriteleri derler ki;
Dünya da iki kalıcı müzik vardır. Birincisi batı müzüiği klasikleri. İkincisi Türk müziği klasikleri. Diğer müziklerin hepsi mahallidir demişlerdir. Hadi Kur'an, cami, ezan din düşmanlığınız yüzünden yıkıldı yasaklandı bunu anlarım da bu milletin şah eserler meydana getirmiş müzüğünden ne istediniz be zalimler.
__________________
“belki” ler dünyasında… “keşke” lerle yaşarken… “iyiki” diyeceğimiz insanlarda var |
![]() |
![]() |
Yukarıdaki Mesaj için Yandaki Kullanıcılar mansur58'e Teşekkür Ediyor... |
![]() |
#9 |
Usta Yiğido
![]() ![]() ![]() amazon10 Şuan
![]() Son Aktivite: 27.05.2015 12:20
Üyelik Tarihi: 21.01.2011
Mesajlar: 933
Tecrübe Puanı: 625
![]() |
![]() BÜYÜK LİDER, EŞSİZ KOMUTAN, EN GÜZEL DEVRİMCİ.... MUSTAFA KEMAL ATATÜRK YAPMIŞSA, İSTEMİŞSE VARDIR ONUN ALTINDA DA BİR GÜZELLİK...
.......GERİSİ TEFERRUAT......
__________________
Adaletin asıl düşmanları; durumundan memnun olan Kölelerdir... |
![]() |
![]() |
Yukarıdaki Mesaj için Yandaki 2 Kullanıcı amazon10'e Teşekkür Ediyor... |
![]() |
#10 | |
Usta Yiğido
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siyahnur Şuan
![]() Son Aktivite: 15.09.2013 00:22
Üyelik Tarihi: 09.09.2008
Mesajlar: 1.846
Tecrübe Puanı: 804
![]() ![]() |
![]() Alıntı:
Biraz sorgulayici, arastirmaci yönünüzü gelistirmenizi tavsiye ederim.
__________________
-Bedeli ne olursa olsun müslümanca yasamanin haysiyetine talibiz.- Ismet Özel |
|
![]() |
![]() |
Yukarıdaki Mesaj için Yandaki Kullanıcılar Siyahnur'e Teşekkür Ediyor... |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Üye Okuyor. (0 Kay?tl? Üye Ve 1 Misafir) | |
|
|
![]() |
||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
ANADOLU’DA TÜRKLÜK –ATATÜRK-CUMHURİYET | cebe | Serbest Kürsü | 36 | 01.10.2009 20:53 |
YAVUZ SULTAN SELİM'İN KÜRTLERE BEDDUASI | barikat58 | Serbest Kürsü | 73 | 30.09.2009 20:28 |
Cumhurbaşkanı Gül'den yasa onayı | HARBİKIZ | Dünya ve Türkiye'den Haberler | 5 | 12.06.2009 12:33 |
TÜRK DESTANLARI-1 (OĞUZ DESTANI) | Abdurrahman 58 | Diğer Konular | 1 | 04.01.2009 20:00 |
Türk Ordusuna Övgüler | selocan58 | Serbest Kürsü | 0 | 24.12.2008 05:40 |